AirGuru »
Tak samozrejme, PG ani HG jsem nikdy neletel, ale pokusim se o objektivni zhodnoceni i podle toho, co jsem ruzne slysel (vynechavam tedka motorove varianty PG a HG (dale zkracene PH vs. GLD) ).
- Rika se, ze pri letani PH ma clovek daleko vetsi pocit 3d pohybu, nez na GLD. To bych i veril, letas v daleko mensi vysce, vitr na tebe primo fouka a asi to vsechno vic citis. Asi neni nahoda, ze nejlepsi GLD piloti jsou vetsinou driv litali na PH.
- PH vycvik je pravdepodobne radove kratsi. Kdyz jsem se o to zajimal, tak ty kurzy ti slibujou, ze prukaz mas v radu tydnu. Na GLD potrebujes minimalne celou sezonu (ale co si budem povidat, nez zacnes nejak obstojne litat, jsou to minimalne tak 3 roky, neco podobnyho muze ale platit i pro PH).
- PH je dost pravdepodobne svobodnejsi v tom smyslu, ze muzes kdykoli sbalit padak a jet nekam litat, na u GLD potrebujes na provoz nekolik lidi, takze bud platis prachy, nebo ses v aeroklubu, to znamena jen vikendy, vetsinou jen jedno letiste (pokud se nejde nekam na soustredeni) a podobne. Zase na druhou stranu, v obou sportech asi stejne budes hledat kolektiv, takze je to skoro jedno.
- Aeroklubove GLD (za naklady) je podle me cenove srovnatelne s PH, protoze sice mas drazsi letovou hodinu (hlavne aerovlek), ale zas si nemusis kupovat za desitky tisic vlastni padak/rogalo. Neaeroklubove GLD je tak 3x drazsi.
- GLD ma daleko lepsi vykony nez PH. Kdyz se podivas na servery se zaznamama letu, tak v dobry den nejlepsi kluzaci uleti 600-700km, nejlepsi paraglideri ~50km (cesky rekord je neco kolem 350 km, coz je bezny vykon kvalitniho kluzakoveho pilota). Jenze to jsou profici, takze ja amater jsem po peti letech GLD letani (vcetne vycviku) rad, kdyz uletim 200 km, tak predpokladam ze paraglidista bude rad kdyz uleti 15 km. Je samozrejme dane klouzavym pomerem, protoze PH ma kolem 10, kdezto na GLD ma blanik treba 28, ted litam VSO-10, ktera ma 35. A ten rozdil je fakt znat i pro tech 35 vs 28. Kdyz jsme letos na soustredeni leteli z Ceskych Budejovic smerem na Jindrichuv Hradec, byla nad tema lesama takova dira (15-20km), kde nebyla zadna termika. Zacali jsme ve vysce cca 1500m AGL, ja jsem to s vosou preklouzal vpohode (nasel jsem termiku ve vysce tak ~700m AGL), v blaniku se ale kluci dost zapotili, protoze byli tou dobou o 300 m niz, a paraglidista by vubec nikam ani neletel. A pritom jinak byl den desne kvalitni, ja uletel 200km a pak se mi nechtelo pristavat tak jsem jeste 4 hod lital kolem budejovic (takze celkem let 7.5 hod), profici samozrejme uleteli svych 700km.
- No a pro me nejvetsi argument je bezpecnost. Srovnal bych to jako jizdu v aute vs. motorce. Na PH kolem sebe nemas zadny obrany bariery, deformacni zony a podobne. Takze v okamziku, kdy udelas chybu a ja predpokladam ze tu chybu urcite jednou udelam, tak to co je na rane je proste tvoje telo, tvuj kotnik, tvoje koleno, tvoje noha. Kdyz poseru pristani na GLD tak promacknu spodek vetrone, mozna zkrivim letadlo, dostanu pojeb a pojistovna zacaluje. Kdyz clovek posere pristani na PH, ma zlomenou nohu nebo panev. Driv jsem se na to tak nekoukal, ale stacilo mi kdyz jsem videl jakej provoz maji parasutisti. V Hosine na soustredeni netrvalo ani dve hodiny uz tam pro typka jela zachranka, protoze spatne dopadnul a zvrknul si kotnik. A polovina lidi za aeroklubu ma nejakou historku jak videla zraneni/smrtak parasutisty. A popravde, neexistuje moc zkusenych starych parasutistu, co by nekulhali. Takze od jiste chvile jsem si rekl, ze padakem dobrovolne skakat nebudu a kdyz, tak v tandemu, aby to nebyly moje nohy, na ktere se bude pristavat. Uz mi stacilo ze blbej florbal a pretrzeny vazy v koleni mi vicemene zmenily celej zivot.
Mozna me jeste neco napadne, ale discuss :)